حتی اگر حوصله خواندن ندارید توصیه می کنم از بازی آنلاین دوری کنید!

 تحلیل فیلم بهشت سیاه از دکتر حسن عباسی در جلسه 370 کلبه کرامت

فیلم بهشت سیاه یا "black heaven" ؛ برگردان عنوان اصلی این فیلم "l'autre monde" به زبان فرانسه است که معنای آن جهان دیگر یا "the other world" است.

این فیلم ساخته ی سال 2010 فرانسه مسئله زندگی دوم second life"" در دنیای سایبر را به زیبایی ترسیم می کند. زندگی دوم در واقع شخصیت مجازی یا آواتاری(avatar) است که انسان ها در فضای سایبر از خود و ایده آل خود می سازند. این مسئله تنفر از خود واقعی و دوری از عالم واقع را در پی دارد. کسی نمی تواند خود و قلب و ذهن خود را درگیر دو زندگی کاملا متفاوت کند و از درون فرونپاشد. در نتیجه یاس و پوچی نتیجه غیر قابل انکار زندگی دوم است که در صحنه صحنه ی این فیلم می توان آن را دید.
در این دوره دیگر جنگ و درگیری های نظامی برای کشوری مثل ایران مطرح نیست. دشمن زمانی به ما حمله ی نظامی می کند که ضریب نفوذ اینترنت در بین مردم بالا رفته باشد. به عنوان مثال وقتی بازی های آنلاین به فرد چیزی را القا می کنند، در واقع آن را جزء زندگی و تفکر او کرده اند. در عصر ما، جنگ نرم با وابستگی جوانان، نوجوانان و حتی کودکان به بازی های آنلاین، شبکه های اجتماعی و... رسالت خود را انجام می دهد؛ بنابراین آگاه سازی مردم از آسیبهای آن مسئله ای است که فکر اندیشمندان کشور ها را درگیر کرده است، این مسئله در فرانسه تا جایی پیش رفته که فیلم هایی از این دست ساخته می شود که نگرانی تیزبینان و مترصدان مسائل جوانان را گوشزد می کند.

خلاصه از داستان فیلم

داستان این فیلم به طور خلاصه این گونه است که یک دختر و پسر کم سن (ماریون و گاسپار) با هم دوست هستند. ماریون با پدر و برادر کوچکش زندگی می کند و گاسپر در یک خانه ی مجردی با دو نفر از دوستانش(دو پسر) هم خانه است.

در ابتدای فیلم گاسپر و ماریون یک موبایل پیدا می کنند که از اس ام اس ها می فهمند متعلق به دختری به نام سم است. در درگیری برای یافتن او جهت پس دادن موبایل، وارد یک سری جریانات می شوند. ابتدا آنها از طریق یک پیام کوتاه متوجه محل قرار سم با دوستش دراگون در یک کلیسا می شوند و احساس می کنند که آن ها کمی غیر عادی هستند، پس تعقیبشان می کنند و متوجه می شوند که دست به خودکشی زده اند. گاسپار و ماریون موفق به نجات سم(دختر) می شوند اما دراگون می میرد. در همین اثناء گاسپار متوجه وجود یک دوربین فیلم برداری روشن روی داشبورد می شود؛ یعنی هنگام خودکشی مکالمه و حس و حال آن ها ضبط شده است. گاسپار با پیگیری و جست و جو در می یابد که سم و دراگون در خلال یک بازی آنلاین با هم دوست شده اند. او پس از جست و جو هایی در دنیای واقع سم که نام اصلی او آدریان است را پیدا می کند اما به دلیل موقعیت زندگی سم و وجود برادر خشن او نزدیکی به آدری برای کمک روحی به او ممکن نیست؛ پس گاسپار از طریق آن بازی آنلاین به نام بهشت سیاه با او دوست می شود. در این جا مناسبات عاطفی بین آن ها برقرارشده و یک عشق مثلثی بین آدری، گاسپار و ماریون شکل می گیرد. از طرفی برادر آدری (وینسنت) تمام این مسائل را زیر نظر دارد.

یک روز وینسنت برای گاسپر تعریف می کند که بسیاری از پسرها به دنبال خود کشی هستند و فقط به یک تلنگر نیاز دارند، بنابراین او و خواهرش آنها را به این کار ترغیب می کنند. ولی در واقع آدری چندان در جریان کارهای برادرش نیست بلکه وینسنت از آدری برای جذب پسرها و کشاندن آنها به وادی خودکشی استفاده ی ابزاری می کند.

گاسپر در دنیای موازی با سم قرار ملاقاتی در دنیای واقعی در منزل سم می گذارد. گاسپر که گمان می کرده در دنیای مجازی با آواتار آدری(سم) بوده است وارد منزل سم می شود. گاسپر با سم ملاقات می کند اما بعد معلوم می شود پشت آواتارِ سم در آن بازی آنلاین، وینسنت بوده و آدری از جریانات بی خبر بوده است.

پس از مکالمه ی گاسپر و سمِ منفعل و افسرده، وینسنت که موقعیت و هدف خود را در خطر می دید خود را نشان می دهد و تلاش می کند تا گاسپر را بکشد؛ اما آدری متوجه قضیه می شود و چون به گاسپر علاقه مند شده سعی می کند تا او را فراری بدهد، اما نمی تواند. وینسنت، گاسپر را کشان کشان به سمت پشت بام می برد و در نهایت آدری که از این مسائل خسته شده و هر چقدر به برادرش اصرار می کند او را نکشد موثر واقع نمی شود؛ خود را از از بالا به پایین ساختمان می اندازد و می میرد. وینسنت نیز سرخورده گاسپر را رها می کند و در نهایت دستگیر می شود. در پاسگاه پلیس گاسپر با حضور پدر ماریون رها می شود و در نهایت با پشیمانی نزد ماریون باز می گردد.

 


مولفه های استراتژیک فیلم:

ادامه


1/توجه به تحکیم و تثبیت زندگی نخست prime universe""

الف)توجه به خانواده

ب)مناسبات سالم عاطفی جوانان

2/تحذیر نسبت به زندگی دوم

الف)تحذیر از مناسبات و دوستی ها در فضای مجازی

ب)نمایش سراب زندگی دوم

3/تبیین مولفه فرهنگی-اجتماعی اساسی غرب

الف)اضطراب و یاس فلسفی

ب)پوچی و بیهودگی زندگی و القاء و توجیه خودکشی

نکات استراتژیک فیلم:

1/جوان به دنیای مجازی و بازی های آنلاین صادقانه وارد می شود. همچنین او در این فضا بسیار بی دفاع و شکننده است. (زمانی که گاسپر برای اولین بار وارد بازی آنلاین می شود، در دنیای واقعی و نیز در فضای بازی بدون پیراهن و شلوار است که بیانگر صداقت او به عنوان یک جوان در هنگام ورود است. هم چنین این برهنگی حکایت از بی دفاع بود جوان در آن فضا است که آسیب پذیری او را صد چندان می کند.)

2/ سیرن، اسطوره ای در یونان قدیم است که گفته اند از طریق این نوعی آواز خواندن بدون موسیقی، دریانوردان را مسحور خود کرده، دنبال خود می کشیده و به گرداب فرو می برده است. (آواز ی که سم در فضای بازی می خواند، آوازی بدون موسیقی با تکرار جمله ی"Dance for me" است که یاد آور سیرن است. در این جا نیز سم با پسر ها شبیه کار سیرن را انجام می دهد.)

3/در فضای مجازی حتی سالم ترین آدم ها (گاسپر) دروغ می گویند. (گاسپار که پسری سفید پوست با موهایی نسبتاً روشن است، آواتار خود را در بازی آنلاین با چهره ای کاملا متفاوت از خود می سازد، یعنی گوردون که فردی سیاه پوست و با موهای تیره است.)

4/در فضای مجازی اکثر افراد با جنسیت متفاوت ظاهر می شوند (وینسنت)

5/این بازی ها در القاء باور به قلب کاربر بسیار قوی عمل می کنند. (القاء ساحل سیاه به عنوان برزخ و ترسیم فضای پس از مرگ؛ در حدی که خود آدری نیز این دروغ را باور کرده و خود را از هر طریقی به سمت آن ساحل سیاه سوق می دهد. که در نهایت هم با باور به آن دست به خودکشی می زند.)

6/فضای مجازی زندگی عادی و علایق انسان را تحت تاثیر قرار می دهد و انسان را از واقعیات دور می کند. (اشاره به تماس تلفنی ماریون با گاسپر: انگار تو دیگه نمی خوای منو ببینی)

7/دزدیدن زمان از انسان و درگیر کردن بی حد و حصر او در فضای مجازی از بدیهیات و اولیات بازی های آنلاین، شبکه های اجتماعی و غیره است. (وقتی موبایل گاسپر هنگام بازی زنگ خورد، از ماریون پرسید: مگه ساعت چنده؟)

منبع: آنتی 666